IFMSA generalforsamling i Nord-Makedonia Mars 2022

Tekst: Victoria Kibsgaard (nettredaktør i Nmf), Uswa Malik (internasjonalt ansvarlig i Nmf)

1.-7 mars i år deltok en delegasjon fra Norsk medisinstudentforening på IFMSA sin General Assembly March Meeting i Ohrid, Nord-Makedonia. Sammen med medisinstudenter fra hele verden ble det diskutert spennende temaer, samt utvekslet ideer, tanker og erfaringer.

Bildetekst: Den norske delegasjonen bestod av (fra venstre): Maja Mikkelsen (komité for menneskerettigheter), May Linn Pedersen (komité for medisinsk utdanning), Aladdin Boukaddour (assistent til internasjonalt ansvarlig), Uswa Malik (internasjonalt ansvarlig, delegasjonsleder) og Victoria Kibsgaard (komité for folkehelse). Foto: Victoria Kibsgaard.

Hva er IFMSA og hva innebærer March Meeting?

IFMSA er den internasjonale medisinstudentforeningen, og er det øverste organet for medisinstudenter på verdensbasis. Det arrangeres generalforsamlinger to ganger i året: i mars og i august. IFMSA er delt inn i flere komitéer som tar for seg flere viktige arbeidsområder, blant annet folkehelse, menneskerettigheter, seksuell- og reproduktiv helse, klinisk utveksling, forskningsutveksling og medisinsk utdanning. Komitéene holdt workshops, seminarer, debatter og mer under generalforsamlingen. Den norske delegasjonen ble fordelt på de forskjellige komitéene. Hver delegat hadde en unik opplevelse på mars-møtet. Det ble også holdt plenum-samlinger med representanter fra alle land, hvor man stemte over IFMSA sitt styresett.

I tillegg til komité- og plenumarbeidet kunne delegatene være med på aktivitetsmessen og utvekslingsmessen, med stor fokus på mingling og erfaringsutveksling blant delegater.

Bildetekst: Uswa Malik (Delegasjonsleder) i plenum-samling. Foto: Aladdin Boukaddour

Aktivitetsmessen

En av aktivitetene som  gjorde et stort inntrykk på oss var IFMSA Panama sitt innslag. De presenterte aktiviteten “Fast fashion: Sustainability and Fashion”, med hovedfokus på “fast fashion” og dens effekt på helse og klima. “Fast fashion”  har en stor omsetningshastighet på klesnyheter med lav kvalitet og lave priser. Mote er det nest mest forurensende bransjen i verden etter olje. I snitt bruker man klærne sine bare  syv ganger før man kvitter seg med de. For å belyse dette problemet startet IFMSA Panama en instagram-kampanje og en videokonferanse om temaet. De lagde også videoer hvor de viste hvordan man kan gjenvinne gamle klær til nye, og oppfordret følgere til å gjøre det samme via konkurranser. Dette var en veldig spennende prosjekt å høre om, og instagramkontoen deres (@scoghpanama) er noe vi absolutt anbefaler.

Utvekslingsmessen

Utvekslingsmessen er en mulighet for de ulike medlemslandene i IFMSA til å vise frem deres utvekslingsprogram, opplegg og byer man kan reise på utveksling til. IFMSA driver et av verdens største studentdrevne utvekslingsprogram, der fire av Nmf sine lokallag  også tar imot studenter fra verden over. Vi sender rundt 60 studenter årlig på utveksling til forskjellige land.

IFMSA tradisjoner

National food and drink party

IFMSA-møter har tradisjon for å hylle de ulike landenes unike kultur, mat og tradisjoner. En av disse tradisjonene er “national food and drink party”, som er en viktig sosial tradisjon på alle IFMSA-møter! Her har alle landene mulighet til å sette opp en stand med tradisjonell mat og drikke fra sitt land. Nmf deltok stolt med norsk sjokolade, brunost og knekkebrød.

Culture night

Er du glad i rampelyset? Liker du å danse? Da hadde du likt kulturkvelden. Flere land hadde innslag hvor de presenterte noe særegent for sitt land. Gjennom kvelden besøkte vi land etter land, og ble kjent med deres kultur. Nasjonalfølelsen var stor blant de som sto på scenen. Ofte inviterte de ulike landene oss til å lære et trinn eller to av folkedansene. Da var det mange av de andre delegatene som tok scenen. Vi kan rapportere at stemningen var ekstremt god. Kanskje det er Norge som neste gang har det største showet?

Vitner fra delegater

Victoria - Standing Committee on Public Health

Hei, jeg heter Victoria, og jeg har vært delegat i folkehelsekomitéen (SCOPH). SCOPH er en komité som jobber med problemer innen global helse, helsepolitikk og promotering av helse og utdanning. En workshop jeg deltok på het: Hvordan håndtere burnout?

Så hvordan gjenkjenner man tegn på burnout hos seg selv og andre? Kort forklart, kan burnout deles inn i  fire stadier: resilience, arousal, energy consumption og exhaustion. I resilience stadiet tar man på seg mer og mer arbeid, og stresset øker gradvis. I arousal stadiet begynner man å få fysiske symptomer. I energy consumption stadiet har man ikke mer energi igjen, og man slutter å bli med på det sosiale. I exhaustion stadiet utvikler man andre psykiske lidelser og trenger profesjonell hjelp.

I de to førstnevnte stadiene kan man håndtere selv. For de to siste må man ha hjelp fra støtteapparatet rundt, men ofte har man isolerert seg fra det.

Maja - Standing Committee on Human Rights

Hei, jeg heter Maja, og jeg har vært delegat i menneskerettighetskomitéen (SCORP). SCORP er en komité som jobber med problemer innen global helse, menneskerettigheter og fred. Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt fra en workshop jeg deltok på: Kan ikke-demokratiske systemer beskytte menneskerettigheter?

Vi diskuterte våre egne erfaringer med hvordan menneskerettigheter ivaretas under ulike styresett. Det er lett å automatisk tro at menneskerettighetene ivaretas i en demokratisk stat, men under diskusjonen kom det fram flere eksempler på at det ikke alltid dette som er tilfellet. Myndigheter kan bruke “demokratisk stat” som et skalkeskjul for å ikke ivareta alle rettigheter. Vi kom derfor fram til at ingen land eller styresett er perfekte når det kommer til menneskerettigheter. Likevel er stemmerett, ytringsfrihet, religionsfrihet og organisasjonsfrihet menneskerettigheter som ikke nødvendigvis ivaretas under et diktatur.

May Linn - Standing Committee on Medical Education

Hei, jeg heter May Linn og var Nmf's delegat i medisinsk utdanning-komitéen (SCOME). SCOME er en komité som jobber med problemer innen medisinsk utdanning og hvordan man kan optimalisere den for at fremtidige leger skal yte bedre helsetjenester til verden. Det var flere forskjellige workshops vi deltok på, og jeg vil gjerne fortelle litt om en av dem: Likestilling, mangfold og inkludering i medisinsk utdanning: er sosial ansvarlighet nok?

Samfunnets etterspørsel og fokus påvirker leger og medisinsk utdanning hvordan helsepersonell tar stilling  til medisinske spørsmål. Her ble det lagt fram flere caser som tok for seg  diverse sårbare pasientgrupper som kommer til leger med medisinske problemer - og hvordan leger bør møte dem. Pasientgruppene omfattet blant annet LGHBT, migranter, flyktninger, pasienter med diverse religiøse standpunkt, kvinner og mange fler.

Deretter satte vi opp punkter for hvordan man på de forskjellige nivåene (regjeringsnivå, helsepersonell/helseinstitusjoner, universiteter, organisasjoner og medisinske studenter) kan tilrettelegge for å møte dem og ellers drive med opplysning/informering om helseproblemer i de sårbare gruppene. Oftest tar undervisningen i utgangspunkt i en bestemt gruppe, og man ser at dette krever en endring for å dekke et større mangfold.

Make it stand out

Bildetekst: Den europeiske regionen på marsmøtet samlet. Foto: privat

IFMSA har generalforsamlinger to ganger i året; et fra 1.-7. mars og et fra 1.-7. august. Nmf sender delegasjoner til begge disse, i tillegg til regionmøtet i Europa. Alle medlemmer i Nmf er velkommen til å søke seg til delegasjonene. Utlysninger publiseres på Nmf sine sosiale medier og nettside. Ved spørsmål om disse internasjonale møtene kan internasjonalt ansvarlig og assistenten til internasjonalt ansvarlig kontaktes per e-post: uswa.malik@medisinstudent.no og aladdin.boukaddour@medisinstudent.no.

Norsk Folkehjelp Sanitet Haukeland

En legehverdag på flytende klinikker i Kambodsja