Nytt samarbeidsprosjekt for MedHum for 2023-2024 er valgt

Tekst: Julie Sofie Bø, MedHum Sentralstyret

En vellykket valguke er over og MedHum har gleden av å presentere Adina stiftelsen som vårt nye samarbeidsprosjekt for aksjonen 23/24!

Foto: Adina

Hvem er Adina?

Adina jobber med marginaliserte grupper av barn i Romania og Uganda med mottoet “fra Fattigdom til Fremtidshåp”. Det startet i Bergen i 2001, og var på den tiden rettet mot HIV/AIDS smittede barn i Romania. I 2009 utvidet de arbeidet til Uganda, hvor de arbeider for å gi barn som har fysiske funksjonshemninger et liv med flere muligheter. Dette gjør dem til en viktig lokal aktør, da lokalsamfunnene stoler på at Adina fortsetter arbeidet i lang tid fremover.

Målet til Adina er “hjelp til selvhjelp”. Ved å gi dem forutsetninger til å forsørge seg selv, bidrar det til en langsiktig økning i livskvalitet. Dette gjøres gjennom rehabilitering, utdannelse og jobb-trening som et viktig ledd i bistandsarbeidet sitt.

Adina jobber med marginaliserte grupper av barn i Romania og Uganda med mottoet “fra Fattigdom til Fremtidshåp

Hvordan er situasjonen i Uganda?

Prosjektet «Unlocking Abilities» befinner seg i Nord-Uganda, der væpnet konflikt på tidlig 2000-tallet, som i hovedsak bemannet sine styrker med barnesoldater. Dette har satt sine spor og blant annet har mange en eller flere funksjonsnedsettelser, noe som medfører en tøffere fysisk, sosial og økonomisk begrensning enn for den øvrige befolkningen. 


Kun 9% av barn med funksjonsnedsettinger går på skole i Uganda. Det er derfor viktig å tilrettelegge for utdanning etter endt rehabilitering. For å bryte stigmatisering av funksjonsnedsettelser inkluderes landsbyledere, lærere, skoleledere og foreldre.

Foto: Adina

Kun 9% av barn med funksjonsnedsettinger går på skole i Uganda. Det er derfor viktig å tilrettelegge for utdanning etter endt rehabilitering

Prosjektet til Adina i Uganda?

Prosjektet “Unclocking abilities” gjennomføres i Nord-Uganda. Prosjektet fokuserer på å jobbe holistisk, metodisk og med geografisk tilnærming. Under slagordet “Disability is not Inability!” arbeider Adina med barn fra ett geografisk område av gangen for å få undervisning i blant annet livsmestring, lesing, regning og skriving. I tillegg får de skolepenger og utstyr, veiledning, fysioterapi og operasjoner om det er nødvendig. Etter oppholdet på senteret følges barna opp i samarbeid med lokale myndigheter og frivillig helseteam. Foreldregrupper (PSGs) gir foreldrene lese-, skrive- og regneopplæring, samt innsikt i funksjonsnedsettelse, økonomi, hygiene, vold og seksuell og reproduktiv helse. Når kurset er gjennomført får de to geiter som skal brukes til å støtte barnets videre utdanning. 

Under slagordet “Disability is not Inability!” arbeider Adina med barn fra ett geografisk område av gangen for å få undervisning i blant annet livsmestring, lesing, regning og skriving.

Med samarbeidet med MedHum vil Adinastiftelsen oppskalere og videreutvikle arbeidet de gjør, for å kunne ta imot flere barn og gi dem håp om en bedre fremtid.


Kilder:

Materialer og prosjektsøknader tilsendt av Adina. 

Disability status report Uganda 2019

Previous
Previous

Rohingyaene – glemte og statsløse

Next
Next

Når vold er hverdag