Bokanmeldelse: Mikrovaner

Illustrasjon: Strawberry Publishing

Tekst: Sara Endestad

Dette er boken. Om du noen gang har forsøkt å få nye, gode vaner og kutte ut dårlige, så er dette boken. Uten tvil. James Clear har ikke bare kunnskapen rundt vaner og hvordan psykologien bak enhver vane fungerer, han har også en evne til å gjøre alt praktisk og overkommelig for leseren.

Strukturen på boken er fin og logisk. Forfatteren har delt boken inn i syv deler, der fire av de syv delene fokuserer på anatomien av en vane, i tillegg til å vise hvordan man kan “hacke” dette systemet for å etablere en god ny vane.  Kort forklart består en vane av fire deler: et signal, et sug, en respons og belønning. Si at man ønsker å trene mer. Signalet kan være å legge frem treningsklærne kvelden før. Det andre trinnet, altså suget, er individuelt – men for noen kan det være følelsen av velvære etter trening eller det kan være en belønning man har bestemt seg for å gjøre etterpå. Respons er selve vanehandlingen, altså det å trene. Clear forklarer verdien av å gjøre denne attraktiv, altså finne ut hvordan dette er noe man kan se frem til. For eksempel ved å bestemme seg for å kun høre på favoritt-podcasten under trening; da vil det pushe en til faktisk å gjøre det.  Den siste delen er belønningen man får etter aktiviteten. Når det gjelder trening, så vet vi at endorfin og dopamin skilles ut i hjernen, og det er en god belønning i seg selv da det gir følelsen av velvære. Men, man kan også finne på egne belønninger for å øke motivasjon til å gjennomføre. Et eksempel kan være å drikke en god protein-shake eller smoothie etterpå, som man vil glede seg til og derfor “jobbe” for å få. Størstedelen av boken går i dybden på disse 4 trinnene, og hvordan man personlig kan “hacke” de for at det skal bli lettere å skape gode vaner. I tillegg kommer Clear med flere mindre konsepter og måter man lettere kan få bedre vaner på, som gjør prosessen lettere.

Det er kanskje to faktorer som gjøre boken særlig god for de som er ute etter å bedre vaner. For det første er den enkel. At den er enkel har mye å si. Dette fordi de fleste bøker om vaneendring har en tendens til å bli for avanserte ved å legge et for stort fokus på forskning og studier. Dette risikerer at bøkene fort blir tunge og avanserte for “mannen i gata”, som er dumt, da det kanskje er akkurat de som trenger det mest. På den andre siden har vi pseudovitenskapelige bøker, der troverdigheten fort kan svekkes. I denne boken derimot, klarer Clear å trekke inn både forsking og personlig erfaring, som gjør at kunnskapen ikke bare stemmer, men også er lett å lese om. For det andre er den veldig praktisk. Dette er helt essensielt da kunnskap ikke er makt med mindre man bruker den. Gjennom hele boken kommer Clear med praktiske eksempler på hvordan andre mennesker har brukt teknikkene, som igjen hjelper leseren se hvordan hen selv kan bytte ut dårlige vaner med bedre. Altså, det at boken er enkelt å lese, i tillegg til praktisk som resulterer i at  leseren faktisk klarer å implementere konseptene i eget liv.

Oppsummert er denne boken et must å lese om man har mål, da det til syvende og sist er vanene vi har i dag som avgjør om målene blir nådd eller ikke. Til og med om man kun implementere 10% av tipsene han gir, så vil man merke en signifikant forskjell i hverdagen. Dette er definitivt en bok på toppen av listen over bøker man bør lese om vaner. Personlig har jeg aldri lest en bedre bok om til vaner, og boken er en av de man faktisk kan kalle “livsendrende”, som også er grunnen til at boken har vært nummer 1 bestselger for New York Times, Wall Street Journal, USA Today og mange flere(1). I tillegg er den oversatt til 20 språk og solgt over 2 millioner kopier verden over (2). Så kort og godt; dette er boken!

Kilde:

Previous
Previous