Anmeldelse - Beyond the White Coat

Tekst: Julia Langnes
lllustrasjon: Mia Emilie Andresen Reinen

Jeg husker våren 2020. Hvem kan glemme den? Jeg var hjemme med digital undervisning, og mesteparten av verden var stengt ned. Dette var under den første bølgen av Covid-19. Jeg husker godt reportasjene fra New York på denne tiden. Hvordan det virket som det var likposer overalt, at sykehusene var fullstendig overveldet. Det gjorde inntrykk, og jeg tenkte mye på hvordan det var å være lege i New York da.

Dermed ble jeg utrolig interessert da jeg fant podcasten «Beyond the White Coat». Den lages av AAMC, som har som mål å forbedre både legeutdanning og yrket i USA. Podkasten inneholder intervjuer av legestudenter eller leger i USA. Det var episoden «Preserving well being in a pandemic» som utmerket seg først, da den handlet om støtteprogrammene som fantes i New York våren 2020. Episoden kom ut 15 Juni (2020), og det er David Skorton (president AAMC) som intervjuer Jonathan Ripp (Chief welness officer medisin skole i New York). Jonathan Ripe var en utrolig spennende person, og intervjuet fanget oppmerksomheten min umiddelbart, på tross av de litt dårlige mikrofonene. Det ble diskutert hva slags tilbud de hadde for studentene både før og etter pandemien, og hvordan pandemien har påvirket den mentale helsen til leger i New York. Det som var interessant var at det også ble ganske personlig da de snakket spesifikt om risikogruppen eldre menn, en gruppe som begge partene tilhørte. De hadde en naturlig samtale, og var gjennom mange temaer av interesse. Det eneste som var negativt var at episoden var ganske kort (cirka 20 minutter) og ble litt forhastet mot slutten. Det gjorde også at de ikke gikk i detalj på alle temaene jeg kanskje skulle ønske de hadde snakket mer om.

For å se om dette var et gjennomgående problem så hørte jeg på en av deres lengre episoder. Denne heter «Future MD: A prescription for adressing racism in medical education», og kom ut 12. november (2020). Her intervjuer Geoffrey Young en medisinstudent og aktivist som heter Max Jorden Nguemeni Tiako. I løpet av episoden diskuteres det systemisk rasisme ved USAs medisinske universiteter. Dette var noe jeg visste skjedde, men jeg hadde lite

ordentlig kunnskap om tematikken. Noe av det viktigste å få med seg var at det ikke går an å lære bort rasistiske holdninger: De blir bare borte ved «silent learning», som innebærer hvordan legene behandler pasienter, og hvordan hver student blir behandlet. Denne episoden hadde litt av det motsatte problemet da det ble for langt og vanskelig å følge poengene som ble sagt. Max Jorden snakket seg litt bort, og det virket som om spørsmålene kom litt brått på. Men det skal sies at spørsmålene var veldig komplekse og at selv de krevde en forklaring fra Jeffrey Young. Det som var kult var at Jorden turte å be om dette. Selv om han kanskje ellers var litt for høflig.

Og det er egentlig kjernen av hvorfor jeg liker denne podcasten, den er veldig menneskelig. Fra litt eldre leger som sliter med mikrofoner, til yngre folk som sier mye «like». Den er ikke så veldig øvd inn og proff, og det settes pris på. Det betyr også at den kanskje er litt vanskeligere å følge med på, og det merkes at den er laget for en non-profit organisasjon. Men budskapet er der, og de belyser et perspektiv som er ganske eksotisk for en medisinstudent i Bergen. Dette er folk jeg bare så vidt leser om på nettet eller ser på nyhetene, det er noe helt nytt å høre deres stemme. Podcasten har et slagord som sier «Conversations at the heart of medicine», som oversettes løst til «Samtaler ved kjernen av medisin», et slagord som passer utrolig bra.

Spesielt den første episoden traff meg, da samtaler om mental helse er noe som interesser meg veldig, og blir diskutert bra av folk som vet hva de snakker om. Ja, episodene er gamle, men kommer fra en utrolig betent tid, en tid som krever mer refleksjon og er verdt å dra tilbake til. Anbefales!

P.S. Okei, må innrømme at intervjueren tok meg litt på sengen i første episode da han startet med en guidet meditasjon. Men, jeg resignerte meg til det, og det var faktisk ganske digg. En av de mange fordelene av å høre på litt mer hjemmelagde podcaster. Og ikke glem, null reklame!

Litteraturliste:

[1]  Beyond the white coat. [Podcast] American Association of Medical Colleges. 15 Juni 2020. Available from: https://www.aamc.org/ news-insights/beyond-white-coat-podcast/btwc-episodes

[2]  Beyond the white coat. [Podcast] American Association of Medical Colleges. 12 November 2020. Available from: https://www.aamc. org/news-insights/beyond-white-coat-podcast/btwc-episodes

[3] The mythical daily water requirement. [Podcast] Scientific American. 2nd April. Available from: http://www.sciam.com/podcast/episode. cfm?id=0BD1CF72-E411-2EE5- A4CDEE3447E81C93 [Accessed 19/06/13].

Previous
Previous

Bokanmeldelse- “War doctor: Surgery on the front line”Kirurgiens kjærlighetsbrev og et humanitær appell  i ett